I disse dager har det blitt reist en viktig diskusjon blant de kreative byråene i landet.
Arbeidsbelastningen deres har over lengre tid vært på et usunt nivå, og tidsfristene er gjerne korte. Byråansatte skriver i Kampanje.com at de er slitne av å jobbe overtid og kun få en klapp på skulderen eller en fancy middag som belønning. Ledere uttrykker også bekymring, og flere er nå enig i at de ønsker å slutte fred med det voldsomme arbeidspresset i byråbransjen.
Ordet bærekraft blir typisk satt i sammenheng med klima, men i det store bildet handler bærekraft om langt mer. Paradokset er at byråene roper bærekraft utad, samtidig som de mangler tid til å jobbe med bærekraftig arbeidsbelastning hos seg selv, skriver en byråleder i Kampanje.com. Et enda større paradoks er at byråene lever av kreativitet. For mens ansatte får korte tidsfrister på å levere unike resultater, er stress blant kreativitetens største fiender – noe som er bevist gjennom forskning.
Det har vært mye snakk om arbeidskulturen i forbindelse med denne utfordringen. Dersom man i en bedrift har en kultur for å jobbe overtid hver dag for lite eller ingen betaling, vil de færreste være komfortabel med å sette foten i bakken før alle andre. Det kan derfor tenkes at en endring av arbeidskulturen vil være et effektivt tiltak i kampen mot arbeidspresset. Men dette er lettere sagt enn gjort, for et sted må endringen starte – men hvor?
En viktig – men kanskje undervurdert – faktor i påkjenningen de ansatte føler er mangelen på verktøy som klarer å systematisere arbeidsdagen godt nok. Noen mener de ansatte må bli flinkere til å si ifra om overbelastningen de føler på. Men mange har ikke tilstrekkelig med oversikt over sin egen arbeidstid, ei heller overtiden sin – og hvordan skal man da rettferdiggjøre det å si nei til mer jobb? Også noen prosjektledere mangler oversikt over kapasiteten til de ansatte, og kan dermed ende opp med å sprenge den i uvitenhet.
At byråenes tjenester i dag har blitt så etterspurte skal vi være glade for. Men fordi bransjen er i vekst blir det desto viktigere for byråene å få på plass systemer for å lette på trykket og forenkle hverdagen til de ansatte, før de selv må si stopp. Endringen bør starte i systemene.
Busy ønsker å hjelpe de kreative byråene med å prioritere tiden sin på det som er viktig. Selskaper som JCP, We Are Live, CompEdge og Bas kommunikasjon bruker i dag Busy som et samlet system for trafikkering med kapasitetskontroll, timeføring med tidslinje, timebank med overtidsberegning og kraftige prosjektrapporter – med integrasjon til kalenderen. Hvordan Busy kan hjelpe dere å slutte fred med arbeidspresset kan du lese mer om her.