Busy Blogg
Slik tar du dine webinarer fra 🤨 til 🤩

September 14, 2021

Slik tar du dine webinarer fra 🤨 til 🤩

Publisert av:
Mira Malene Zeiffert

Vi i Busy jobber hele tiden med å finne den hårfine balansen mellom et webinar som overvelder deg med informasjon og et webinar som like gjerne kunne vært et blogginnlegg. Målet er å fylle tiden med noe du som seer ønsker å følge med på, og som du selv føler du får noe igjen for. Men hvordan gjør man egentlig det? Vi gjorde et forsøk, og her er det vi lærte! 🧐

Forberedelser

Naturligvis starter et godt webinar med forberedelser. For det første bør du tenke nøye gjennom hva slags innhold du ønsker å presentere, samt rekkefølgen av det. Samsvarer det med misjonen din? Skal du presentere hele bildet eller plukke ut en ramme? Og viktigst av alt: Hva skal publikum få ut av dette? Sett sammen det hele for å skape en dramaturgi som publikum klarer henge med på. Ikke start med begynnelsen, start med introduksjonen!

Like viktig er de tekniske forberedelsene. Hvor flaut er det ikke å tukle med mikrofon og skjermdeling før du i det hele tatt har fått introdusert deg selv for publikum? Derfor: test lyd, test video, sjekk presentasjon og sjekk rettigheter. Kort oppsummert bør du dobbeltsjekke alle funksjoner og prosesser du skal gjennom under webinaret ditt.

Fremføringen

Selv med et gjennomtenkt innhold kan fremføringen din avgjøre om webinaret slår an eller ikke. Husker du hva du skal si, eller tar du deg selv i å kikke ned på notatene hvert tiende sekund? Er du nervøs og mumlete eller stråler du selvtillit og karisma? Her er fire viktige punkter du må huske på mens du holder webinaret ditt!

  1. Pauser er ikke nødvendigvis dumt, med mindre du fyller de med «ehm». Vær heller stille og la publikum ta innover seg det du akkurat sa. I stedet for å støtt og stadig lese rett fra manus bør du legge inn kunstpauser som du selv kan bruke til å se over notatene dine.
  2. En selvsikker karakter vil automatisk fange publikums oppmerksomhet mye bedre, og du trenger ikke nødvendigvis være høy på pæra for å få det til – bare tenk på kroppsspråk og stemmebruk. Med en rak rygg og avslappede skuldre er mye allerede gjort. Gestikulering gjør at du fremstår engasjert og åpen. Variasjon i stemmen får deg til å virke interessert i det du snakker om.
  3. Forklar hva publikum ser. Det hjelper lite å vise bilder og figurer dersom deltakerne ikke forstår hva de egentlig ser på. Hvis presentasjonen din for eksempel inneholder tall, noe våre webinarer ofte gjør, bør du fortelle publikum hvor tallene kommer fra. Husk også å fortelle hva seeren får ut av det han ser; det er jo tross alt dette du ønsker å selge.
  4. Bruk gode eksempler. For de som ikke henger helt med kan eksemplene utgjøre den store forskjellen. Eksempler gir oss et bilde på det vi akkurat har blitt forklart, og hjelper oss å koble teori til virkelighet. Men her gjelder kvalitet over kvantitet, for hvis du planlegger å kaste en haug med halvveis dårlige eksempler på publikum kan du like gjerne la være.

Dialogen

Det er ikke før presentasjonen er over og spørsmålene kommer at du ser hvor godt publikum faktisk forstod hva du snakket om. Tonnevis med spørsmål betyr kanskje at du har vært uklar, men kan samtidig bety at folk er veldig interessert i det du har snakket om. Har publikum derimot ingen eller veldig få spørsmål kan det hende de ikke vet verken hva de lærte eller hva de lurer på. Legg imidlertid ikke fra deg spørsmålene etter at du har besvart dem. Noter for deg hva seerne lurte på og hva du eventuelt ikke kunne svare godt nok på, slik at du kan ta med deg lærdommen til neste gang.

Og du – husk også å forberede hvordan du skal avslutte det hele etter at spørsmålene er besvart. En dårlig avslutning på et i utgangspunktet godt webinar kan være et slags antiklimaks, og du risikerer å etterlate deg et inntrykk som kanskje ikke var så bra allikevel.

Vil du vite mer om Busy?

Fyll inn skjemaet under så kontakter vi deg for en uforpliktende prat.

Ved å trykke send godtar du vår Privacy and Cookie Policy, og aksepterer å motta relevant digital kommunikasjon (inkl. e-post og annonser) fra Busy.
Takk! Vi tar kontakt med deg snart.
Noe gikk galt. Vennligst prøv igjen …