The Italian Hotfix 🇮🇹
Skrevet av: Mira Zeiffert -
Lesetid: 1 minutt
En varm sommerdag da utvikler Even var på ferie i Italia i Busys tidlige dager, var plutselig hele appikasjonen nede. Les historien om hvordan Even lagde en «italian hotfix» for å unngå katastrofe.
Bilde gjengitt med tillatelse.
Se for deg en varm sommerdag i Italia. Du har endelig fått ferie fra tilværelsen som fersk gründer, og slapper av langs poolen med en kald Peroni i hånda. Det var tilfellet for Even denne dagen i 2018.
De siste ti månedene hadde Even brukt på å bygge opp Busy fra noen linjer med kode til et ganske så salgbart produkt, sammen med Jonas og Torkil. Med stadig mindre bugs var applikasjonen endelig i ferd med å vokse av seg barnesykdommene, og som hovedansvarlig for utvikling hadde Even gjort en grundig jobb med forberedelser før han dro på tur. I mellomtiden satt hans kolleger i kontorlokalene og passet på arbeidet. Ikke en eneste ting skulle gå galt, tenkte Even.
Vel, han måtte tenke om igjen, for mens Even ante fred og ingen fare, snorkende fra solsengen i Italia, dukket den hittil største feilen i systemet opp. Meldingene strømmet inn fra hissige superbrukere om at ingen fikk ført timer fordi applikasjonen var nede. KRISE!
Heldigvis kunne utvikler Torkil gå løs på problemet fra Norge, så dette skulle løse seg… trodde Even. Dessverre var ikke saken så smal som han håpet, og etter en dag med feilsøking innså Torkil at han trengte Even med på laget for å få det til.
For Even var det bare å si ciao til pizza di Napoli og Barbera d’Alba langs strandkanten i Italia. Som den gründeren han var tok han datamaskinen fatt, for hva var vel en ferie sammenlignet med hans livsverk?
På denne dagen lagde han det som kanskje var Italias heiteste hotfix noensinne 🥵 Men hva er så det? Jo, det er en slags nødløsning; Se for deg at du har en hullete luftballong som styrter i full fart. Du har ingen fallskjerm, så du lapper og lapper ballongen mens hullene fortsetter å dukke opp.
I dette tilfellet var hullene noen kryptiske feilmeldinger om at koden til Busy ikke ville kjøre i Google Cloud, og den nøyaktige årsaken var umulig å finne. I håp om at det ville løse problemet måtte Even endre alt fra A til Å, og med lappingen unnagjort kunne han endelig senke skuldrene – inntil ferien var over, for da var det tid for å lage en ny og nedre luftballong, slik at dette ikke skulle gjenta seg!
Og snipp snapp snute, så har vi aldri behøvd å lage en hotfix igjen.