Unngå disse feilene når du bygger SaaS

Skrevet av: Mira Zeiffert -

Lesetid: 1 minutt

Det er ikke alt som går like bra når man bygger SaaS, altså «Software as a Service». Det sies at man lærer av sine feil, men det aller beste er å slippe å få i de samme fellene som andre har gjort tidligere. Vi har samlet tre feil vi selv gjorde i utviklingen av vår programvare – så du kan slippe.

saas

Pent vs. funksjonelt

Alle vil at programvaren deres skal se bra ut. Samtidig bør den være funksjonell. Enkelte ganger kan estetikk og funksjon krasje, og du må velge. Når du skal på jobbintervju velger du gjerne den stive dressbuksa som egentlig ble for stram i livet for et år siden. Hvorfor? Jo, fordi den ser presentabelt ut. Når du kommer hjem bytter du den derimot ut med en stretchy bukse som lar deg puste fritt. 

Da Busy først ble til var vi så opptatt av å ha et rent og pent uttrykk i applikasjonen at brukervennlighet og funksjonalitet kom i andre rekke. Etter en stund innså vi at vi var nødt til å snu fokuset, for hva er poenget med et vakkert produkt som ikke kundene klarer å bruke? Imidlertid har kulturen for det estetiske blitt med oss videre, og i dag har vi lyktes med å kombinere et rent design med god funksjonalitet for å få det beste fra begge verdener.

 

One size fits all?

Det er svært få produkter og tjenester som slår an blant «alle» – til og med matbutikkene fokuserer på spesifikke kundegrupper. Det samme gjelder for programvare. Selv om de fleste har behov for å føre timer, er det ikke alle som har behov for visuell timeføring, trafikkering og timebank, og dette burde vi tenkt på tidligere. Å identifisere sine kundegrupper gjør at man alltid har noen å snakke til, og ikke minst har et budskap å fortelle til disse gruppene. Det betyr ikke at du bør slutte å snakke til de andre, men fokusere på det de ulike gruppene faktisk har behov for. Vi har heldigvis funnet våre ulike kundegrupper i dag, men kanskje hadde vi kommet oss lengre på veien om vi hadde gjort det enda tidligere.

Grunnmur, så innredning

Når du bygger hus må du legge grunnmuren før du kan innrede huset. Det samme gjelder for programvareutvikling. Flow var et tidligere konsept i applikasjonen vår som lot brukere vurdere timene sine med stjerner fra 1 til 5. Selv mente vi det var en veldig god idé, men i realiteten gjorde det timeføringen til et større tiltak for brukerne. Problemet med Flow var ikke konseptet i seg selv, men det faktum at vi tok vann over hodet før vi i hadde et solid grunnlag bestående av enkel timeføring. Vi har enda ikke lagt ideen på hylla for godt, men har i mellomtiden lært oss viktigheten av å legge grunnmuren før vi overkompliserer ting både for oss selv og våre kunder.